sunnuntai 17. joulukuuta 2017

Viimeiset viikot Ranskassa

Moikka!

Tää taitaakin sitten olla viimeinen postaus vaihtoajasta.. Viimeisellä kouluviikolla meillä oli kolme tenttiä (Gastronomia, markkinointi ja matematiikka), sekä käytiin opintokäynnillä Cermosem-tilalla (oli aikoinaan Olivier de Serresin maatila), sekä käytiin linnassa (en muista mikä oli sen nimi).

Tosiaan.. viimeisen kouluviikon alku oli aika ”raskas”, koska meillä tentit ja parit tentit. Loppuviikko olikin sitten helpompaa, koska meillä oli opintokäynti sen viikon torstaina ja perjantaina meillä oli läksiäisjuhlat. Alkuviikolla meillä oli viimeiset nettimarkkinointi-kurssin tunnit ja meillä juuri silloin oli vierailija, joka halusi kuulla meiltä ehdotuksia, miten kehittää heidän nettisivujaan tms. ja meidän piti työskennellä ryhmissä, joissa oli sekä meidän luokkalaisia, että ranskalaisia matkailun opiskelijoita. Tämä oli kiva ryhmätyö, ja tykkäsin ranskalaisista opiskelijoista!

Opintokäynnin aikana meillä oli opastetut kierrokset Olivier de Serresin maatilalla (yhteydessä toimii myös Cermosem-koulu). Kierrokset meille järjesti muut koulun opiskelijat. Olimme ns. ”testiryhmä”. Tämä oli todella kiva reissu, koska juurikin meitä varten nämä opastetut kierrokset koulussa ja linnassa oli järjestetty. Tässä muutamia kuvia kierroksista:
Lähdettiin auringonnousun aikaan (klo 8.00)

Cermosemin rakennus

Olivier de Serrin puutarha

Puita, joissa kasvatettiin silkkitoukkia

Tammi-puita

Viinitarha

Cermosem vähän kauempaa otettuna

Talon jätevedet tulee tällaiselle tekolammelle

Linnan piha

Linna :D

Maisemat linnan pihalta

Vessat linnan läheisyydessä

Linnan rekvisiittaa

Linnan oppaat järjetivät meille näyttelijöitä elävöittämään linnan historiaa

Linnan maisemat pihan yläpuolelta

Paluumatkan maisemia

Lisää maisemakuvia

Perjantaina, eli meidän viimeisenä koulupäivänä meillä oli meidän luokan läksiäiset koululla ja sinne oli kutsuttu kaikki ne, jotka oli osallistuneet tämän ”kansainvälisen lukukauden” järjestämiseen. (en tiedä miten muutenkaan selittäisin sen). Oli hienoa nähdä lempiopettajia ja uusiakin ihmisiä. :D meille jopa tarjoiltiin siellä viiniä ja pientä syötävää.. Läksiäisten jälkeen meillä oli vielä kansainvälisen markkinoinnin- kurssin tunti ja saimme sillä tunnilla arvosanat kurssista ja kertasimme vielä mitä olimme käyneet läpi kurssin aikana. Tässä kuvia läksiäisistä:

Meidän luokka + paikalla olleet opettajat

Meidän luokkalaiset
Juhlissa tarjottavat syömiset ja juotavat

Viikonlopun aikana tein loppuun Gastronomia-kurssin mainoslehtisen, sekä katsoin Netflixiä (se oleellisin). Käytiin myös Clairen ja hänen ystävänsä kanssa kaupoilla vähän shoppailemassa. Tämä oli mukavaa vaihtelua opiskeluun verrattuna.

Tämän viikon alkuviikosta tein loput ruotsin kielen-kurssin tehtäviä ja sainkin ne tiistaina sitten valmiiksi. Keskiviikkona kävin vain pikaisesi ruokakaupassa ja katoin Netflixiä. Torstaina  käytiin vielä Valencessa olevien luokkalaisten kanssa Valencen joulumarkkinoilla ja sitten lopuksi käytiin juomassa oluset läheisessä kahvilassa.
Tässä meidän porukka

Torstaina myös tein isäntäperheelle päivälliseksi makaronilaatikkoa ja päivällisen aikana juhlittiin minun synttäreitäni, joka on ensi viikolla. Illalla oli hyvin haikeaa sanoa näkemiin osalle perheelle, joita en sitten nähnyt perjantaina aamulla.Tässä pätkä jonka Claire kuvasi :

Perjantaina sitten lähdin suhteellisen aikaisin Clairen saattamana Valencen TGV-asemalle. Juna lähti 8.19 kohti Pariisia ja matka sujui ongelmitta. Lentokentälle päästyäni olin hieman hukassa, että minne pitää mennä.  Minun piti kysyä henkilökunnalta, että minne pitää mennä, koska en hahmottanut yhtään, että minne käyn jättämässä matkalaukun ja missä on turvatarkastus. Onneksi olin jo etukäteen tehnyt lähtöselvityksen netissä, niin löysin oikean terminaalin ja itse lähtöselvitykseen ei mennyt paljoakaan aikaa. Lentokentällä minulla oli hyvinkin paljon odotusaikaa, koska juna oli jo 11 aikaan asemalla ja pääsin vasta yhden aikaan jättämään laukun. Lentokin lähti vasta 15.25. Turvatarkastuksestakin tuli selvittyä ongelmitta. Lentokoneeseen päästyäni henkäisin helpotuksesta, kun pääsin puhumaan suomea ja minun ei tarvinnut pahemmin miettiä miten selittäisin tämän englanniksi.

Suomeen tultuani seurasin vain muita matkustajia, jotta pääsisin hakemaan matkalaukkuni. Ensin lento oli 10 minuuttia myöhässä ja sitten matkalaukkuja sai vasta kahdeksan jälkeen (ruuman lukot olivat jumissa). Onneksi veljeni oli vastassa ja pääsimme nopeasti lähtemään lentokentältä ja sain ruokaa. Eilen sitten lähdimme kahdeksan aikaan aamulla kohti Joutsaa. Kun pääsin käymään suihkussa ja sain ruokaa ja kahvia, tunsin itseni hyvin virkistyneeksi. Seuraavaksi olinkin jo tekemässä lumiukkoa, koska kotona oli jo melkein puoli metriä lunta.. :D
Minä ja Pertti The Snowman

Kiitos kun luit viimeisen postaukseni! Hyvää Joulua!!