maanantai 4. joulukuuta 2017

Visiittejä ja viiniä

Moikka!

Pitkästä aikaa taas kirjoitan blogia.. Anteeksi siitä. Syyksi sanon, että meillä on ollut aika pitkiä päiviä ja en ole päivän päätteeksi yksinkertaisesti jaksanut kirjoittaa.. Nyt kun kirjoitan tätä postausta, alkaa olla viimeisiä postauksia mitä kirjotan vaihtoon liittyen, koska nyt eletään viimeistä kouluviikkoa ja ensi viikolla olisikin tarkoitus lähteä takaisin Suomeen.

Sillä viikolla, kun viimeksi kirjoitin (18.11.) oli meidän viimeiset tunnit Business law- kurssilla ja tuntien päätteeksi opettaja vei meidät koulun vieressä olevan pubiin juomaan lasi viiniä. Kokemus oli kiva ja ilmapiiri rento. Tässä kuva paikasta ja meidän ryhmästä:

Seuraavan viikon alussa sain eräältä ihanalta kaverilta paketin suomalaisia makeisia ja RUISLEIPÄÄ!! Olin ihanan yllättynyt kuinka nopeasti paketti tuli :D. Ja  juuri sinä päivänä kun meillä oli ollut tentti.. Tässä kuva paketin sisällöstä:

Saman viikon torstaina käytiin luokan kanssa Tainin Cave de Tain- viinitehtaalla ja kävimme tutustumassa, miten viiniä tehdään ja millaisissa tankeissa sitä säilytetään. Kävimme myös kävelemässä Hermitage- mäen viinitarhoilla katsomassa maisemia ja maistelimme myös Saint Joseph- valkoviiniä. Tultuamme takaisin tehtaalle, söimme omia eväitä ja sitten lähdimme kävelemään kohti tilaa (jonka omistaa Cave de Tain), jossa maistelimme lisää viinejä. Tässä kuvia reissulta:
Tynnyri, mistä näkee valkoviini sakeuden.
satojen hehtolitrojen  tynnyreitä
Viinimaistelu piste Cave De Tainin kaupan yhteydessä
Pöytä, joka on koristeltu näin
Kuvassa näkyy kaksi tynnyriä päällekkäin (oikeasti niitä on neljä)
Yllä olevan kuvan "alaosa"
Sementtisäiliö erikoisia viinejä varten
Valkoviinitynnyreitä
Perinteistä valaistusta viinikellarissa
Lisää viiniä :D
Punaviinitynnyrit
Punaviinitynnyrit rakennuksen vanhimmassa osassa (1933)
Selfie!!! Pussissa on siis viinilasi maistelua varten
Maisemat puolessa välissä mäen päälle
Maisemat mäen päältä ja vastapuolella olevalla on paikka, jossa kuvan valkoviini on tuotettu (Saint Joseph)
Mitä värejä viinistä voi havaita
meidän piti arvata hajun ja maun perusteella onko kyseessä puna- vai valkoviini.
Tehtaan vierailun aikana meille jaettiin kuvassa oleva lätkä

Viime viikolla kävimmekin sitten Pont D’arc- luolan replikaatiossa, joka oli tehty kuulemma niin identtisesti kuin oikea luola näyttää (näin opas sanoi). Luolamaalaukset olivat aivan mahtavan näköisiä ja on hassua ajatella että esi-isät ovat olleet parempia piirtämään kuin minä, joka osaa piirtää vain tikku-ukkoja :D . Replikaation yhteydessä oli myös galleria/museo jossa pääsi näkemään, millaisissa oloissa ihmiset elivät jääkauden aikaan ja millaista eläimistöä silloin eli. Tässä lisää kuvia.

Seuraavana päivänä kävimme viini-yliopistossa, joka toimii saman aikaisesti myös museona (sijaitsee linnassa). Päivällä kävimme ensin tutustumassa museon toimintaan ja sitten siirryimme yliopiston puolelle kuuntelemaan esityksiä erilaisista viinityypeistä. Esitysten loputtua siirryimme maistelemaan neljää viiniä.  Kokemus oli mahtava ja hyvin erilainen muihin vierailuihin verrattuna, koska se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kävimme lukukauden aikana vierailemassa toisessa koulussa. Tässä kuvia:

Viime viikon perjantaina Valencessa satoi LUNTA!! Tässä kuvatodisteita!:

Viikonlopun aikana viimeistelin viimeistä raporttia, jonka aiheena oli ”leirintäalueet Rhônen laaksossa”. Eilen (sunnuntaina) kävimme yllätyksekseni isäntäperheen kanssa syömässä kiinalaisessa ravintolassa. Ravintolan ruoka oli mahtavaa ja ihana kokemus. Ravintolan kulmassa oli mahdollista valita itse mitä haluaa grillattavaksi + valita kastikkeen ja kokki grillaa ruuan sinulle. Tämä oli erityisen mukavan erilainen kokemus ja meillä oli hyvinkin hauskaa. Ruokailun jälkeen lähdimme käymään Tokmannin kaltaisessa kaupassa ostamassa joulukuusi. Ei löydetty vihreää, joten otettiin valkoinen. Heti kotiin päästyämme aloimme koristelemaan kuusta ja ei edes haluttu juoda päiväkahveja ennen koristelua :D. Tässä kuva kuusesta.

Kiitos kun luit!Hyvää Itsenäisyyspäivää näin etukäteen!