perjantai 1. syyskuuta 2017

Matkustusta ja tutustumista

Moikka!

Olen Restonomi-opiskelija Karelian ammattikorkeakoulusta ja olen syyslukukauden Ranskassa vaihdossa.
Pidän väihto-opiskelun ajan blogia, jossa kerron mitä olen tehnyt tietyllä aikavälillä.
Ensimmäinen kokonainen päivä Ranskan Valencessa alkaa pikkuhiljaa olla kasassa. Eilen matkustin koko päivän Helsingistä Valenceen (istuin kolme tuntia lentokoneessa ja kolme tuntia junassa). TGV-junassa ollessani näin, että Ranskassa on enemmän "lehmätuotantoa" kuin Suomessa, sekä sen, että kaura-, ruis-, vehnä- ja ohra peltojen sijaan Ranskassa on enemmän maissipeltoja. 

Valenceen saavuttuani isäntäperheeni äiti (Claire) tuli minua vastaan asemalle. Matkalla asunnolle Claire näytti minulle, kuinka lähellä Alpit ovat ja kuten alla olevasta kuvasta näkee niin ei ne ihan hirveen kaukana ole kaupungista.
 


Matkalla yllätyin positiivisesti, että täällä Ranskassakin on Lidl-kauppoja. Ehkä suurimpia yllätyksiä matkan varrella oli ranskalaisten poskisuudelma-tervehdys. Itse kun suomalaisena haluan pysyä kättely-etäisyydellä :D.   rauhassa.
Saavuttuamme asunnolle minulle esiteltiin talo ja sain vähän syötävää ja aikaa purkaa tavarat
Hetken jälkeen lähdimme Clairen kanssa kauppaan ja sainkin sieltä kaikki tarvittavat ruokaostokset. Kun ruokareissu oltiin tehty, Claire alkoikin tehdä lasagnea ja söimme porukalla tutustuen samalla toisiimme. Kun olimme syöneet, minun oli pakko lähteä nukkumaan, koska olin sinä aamuna noussut viideltä aamulla, jotta kerkeän lennolle.
Tänään lähdimme Clairen kanssa koululle ja hän esittelikin minulle tärkeimmät osat koulusta (kv-toimisto, ruokala, bussipysäkit, kirjasto..). Esittelykierroksen aikana selvitimme bussiaikatauluja, sekä bussikorttien hintoja ja esittelykierroksen jälkeen lähdinkin Valencen keskustaan ostamaan bussikorttia.  Matkalla keskustaan eksyin kerran, koska hämmennyin bussin ilmoitus järjestelmästä (ilmoittaa aina seuraavan pysäkin) ja

sen takia hyppäsin liian aikaisin pois kyydistä. Eksyminen ei sinänsä haitannut yhtään, koska minulla oli aikaa kuljeskella kaupungilla ja loppujen lopuksi löysin sen paikan mihin olin menossakin. Olin positiivisesti yllättynyt, että kertalipun hinta on 1,20e, kun taas Suomessa se voi hyvinkin olla 3,80 ja kuukauden kortti on 12e (saan kulkea bussilla niin paljon kuin haluan) kun taas Suomessa se saattaa maksaa yli 50e.Koululle takaisin meno onnistui yhtä hyvin kuin keskustaankin :D Koululta lähdin Clairen kanssa asunnolle.

Ulkona oli tänään niin hyvä sää, että oli pakko laittaa aurinkorasvat naamaan ja lähteä ottamaan aurinkoa!Myöhemmin iltapäivällä tein pitsaa koko perheelle ja itselleni. Ruokailun jälkeen lähdimmekin katsomaan käsipallo-peliä, joka oli hyvinkin mielenkiintoinen, vaikka en olekkaan ollenkaan perehtynyt peliin aiemmin. Paikalliset pelaajat hävisivät pelin 30-35.
Huomenna olisi suunnitelmissa lähteä ehkä uimaan, sekä poimimaan karhunvatukoita! Jännittävää :D

Tähän päätän tämän päivän blogi-postauksen! Kiitos kun luit!

-Helmi-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti